31 شهریور 1403

  • 1399/12/18
  • - تعداد بازدید: 528
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
شبکه بهداشت ودرمان شهرستان فراشبند

آغاز عملیات جونده کشی بر علیه بیماری سالک در فراشبند

در راستای پیشگیری و کنترل بیماری سالک، عملیات جونده کشی در کانون های آلوده شهرستان فراشبند آغاز شد.

در راستای پیشگیری و کنترل بیماری سالک، عملیات جونده کشی در کانون های آلوده شهرستان فراشبند آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان فراشبند کارشناس بیماری های واگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان، گفت: در این عملیات که صبح روز گذشته 17 اسفند، از باغ ها و مزارع روستای «کنارمالک» آغاز شد، نسبت به طعمه گذاری لانه جوندگان تا شعاع 500 متری کانون های بیماری سالک اقدام شد.

 

«شادپور شهریاری» یکی از راه‌های کنترل سالک را از بین بردن مخزن پشه انتقال دهنده سالک عنوان کرد و افزود: برای کنترل این بیماری، علاوه بر جونده کشی، بهسازی محیط، جمع آوری فضولات دامی و نظارت بر دامداری‌ها و جمع آوری نخاله های ساختمانی و زباله در سطح شهر و روستا تاثیر به سزایی در کنترل و مهار این بیماری دارد.

او، مشارکت مردم را برای نتیجه دادن این برنامه ها ضروری خواند و تاکید کرد: انجام اقدامات پیشگیرانه، رعایت توصیه های بهداشتی و همکاری مردم، نقش مهمی در کنترل بیماری در شهرستان خواهد داشت.

مسوول واحد مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان شهرستان فراشبند در مورد پشه سالک و محل زندگی آن بیان کرد: ناقل سالک، پشه ریزی به نام پشه خاکی است که به صورت جهشی پرواز می‌کند، پشه خاکی در تمام طول سال فعالیت دارد، اما بیشترین فعالیت آن از اردیبهشت تا شهریور و محل زندگی آن در طول روز، پناهگاه‌های گرم، تاریک و مرطوب و نقاط کم نور مانند شکاف و درز دیوارها، پشت اشیاء، زیر درختان، کود‌های حیوانی و لانه پرندگان است که اغلب در مناطق و خاک‌های مرطوب تخم ریزی می‌کند.

 

او، مبارزه با جوندگان از جمله موش‌های صحرایی، جمع آوری سگ‌های ولگرد، جمع آوری و دفن بهداشتی زباله و کود‌های حیوانی، نصب توری‌های دانه ریز بر روی در و پنجره ها، استفاده از پشه بند و پماد دافع حشرات در مناطق آلوده، تخریب و تسطیح اماکن مخروبه و قدیمی را از راه‌های پیشگیری از سالک عنوان کرد.

شهریاری یاد آور شد: این برنامه جونده کشی با همکاری شورای اسلامی روستا، بخشدار مرکزی شهرستان و با حضور نیروهای بسیج مردمی و شبکه بهداشت در روستاهایی که در سال 98 و 99 بیماری سالک در آن شیوع پیدا کرده بود، انجام می شود.

پایان خبر

  • گروه خبری : اخبار,اخبار واحدها
  • کد خبری : 38225
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید