30 شهریور 1403

  • 1401/03/28
  • - تعداد بازدید: 155
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
شبکه بهداشت ودرمان شهرستان فراشبند

بررسی راهکار های دستیابی به کشاورزی پایدار و امنیت غذایی در نشست کارگروه قرارگاه امنیت غذایی فراشبند

نشست کارگروه قرارگاه امنیت غذایی ‌شهرستان فراشبند با هدف بررسی راهکار های دستیابی به کشاورزی پایدار و امنیت غذایی به ریاست فرماندار این شهرستان برگزار شد.

نشست کارگروه قرارگاه امنیت غذایی ‌شهرستان فراشبند با هدف بررسی راهکار های دستیابی به کشاورزی پایدار و امنیت غذایی به ریاست فرماندار این شهرستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان فراشبند، کارشناس صنایع غذایی شبکه بهداشت و درمان فراشبند در این نشست، هدف اصلی ایمنی غذایی را جلوگیری از آلودگی و مسمومیت های غذایی دانست و گفت: ایمنی غذایی یک نگرانی جهانی است که زمینه های مختلف زندگی روزمره را پوشش می­ دهد.

«پریسا روستا» با اشاره به اینکه در هر یک از مراحل تولید، بسته ­بندی، حمل و نقل، توزیع و حتی مصرف مواد غذایی، امکان آلودگی آن­ها وجود دارد، افزود: یکی از عمده­ ترین و رایج­ ترین این آلودگی­ها، مواد شیمیایی و آفت­کش و علف­ کش­ هایی است که در مزارع هنگام رشد محصولات برای کنترل آفات و بیماری­های کشاورزی استفاده می­ شود.

او اضافه کرد: منظور از ایمنی غذایی بررسی، آماده سازی و ذخیره مواد غذایی از مزرعه تا سفره  است که کمترین خطر ابتلا به بیماری های ناشی از آلودگی های میکروبی، فیزیکی و شیمیایی را داشته باشد.

روستا افزود: بر اساس تعریف سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (FAO)، امنیت غذایی زمانی وجود دارد که همه ­ی افراد همیشه به غذای کافی، سالم و مغذی که تمام نیازهای رژیم غذایی و سلامتشان را تامین کند؛ دسترسی فیزیکی، اجتماعی و اقتصادی داشته باشند.

کارشناس صنایع غذایی شبکه فراشبند، محدودیت های زمین­های کشاورزی، تغییرات آب و هوا، کمبود منابع آبی، افزایش قیمت انرژی، افزایش حجم ضایعات حاصل از موادغذایی را از چالش های پیش روی امنیت غذایی برشمرد و کشاورزی ارگانیک را یکی از مهم ترین و بهینه ­ترین پاسخ­ ها به چالش بهداشت و ایمنی و امنیت غذایی عنوان کرد.

او، کشاورزی ارگانیک را نوعی سیستم کشاورزی دانست که در آن بدون استفاده از کودهای شیمیایی، آفت­ کش­ها، سموم شیمیایی، هورمون­های رشد و آسیب به محیط زیست محصولات کشاورزی تولید می­ شود که سالم و عاری از آلودگی و بیماری­های رایج هستند.

در این نشست، راهکارهای دستیابی به کشاورزی پایدار و امنیت غذایی، اقدامات نظارت بر مواد غذایی در سطح بازار، وضعیت نظارت بر نانوایی ها و کالاهای اساسی مورد بررسی قرار گرفت.
 
پایان خبر
  • گروه خبری : اخبار,اخبار واحدها
  • کد خبری : 62194
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید