31 شهریور 1403

  • 1399/10/21
  • - تعداد بازدید: 343
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
شبکه بهداشت ودرمان شهرستان فراشبند

توزیع سومین مرحله از سبدهای غذایی بنیاد علوی هدیه مقام معظم رهبری در بین مادران باردار و شیرده فراشبند

در راستای طرح حمایت از مادران باردار و شیرده و بهبود تغذیه آنها، 65سبد مواد غذایی بنیاد علوی با همکاری شبکه بهداشت و درمان شهرستان فراشبند، در بین ماردان باردار و شیرده شهرستان فراشبند توزیع شد.

در راستای طرح حمایت از مادران باردار و شیرده و بهبود تغذیه آنها، سبدهای مواد غذایی بنیاد علوی با همکاری شبکه بهداشت و درمان شهرستان فراشبند، در بین 65 مادر باردار و شیرده شهرستان فراشبند توزیع شد.

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان فراشبند، کارشناس بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان این شهرستان، گفت: زنان باردار و مادرانی که هموگلوبین آنها کمتر از 11، یا وزن گیری کمتر از حد مطلوب در دوران بارداری و یا نمایه توده بدنی آنها کمتر از 18 و نیم در شروع بارداری دارند و از نظر جسمی و اقتصادی نیز جزو خانواده‌های بی بضاعت و نیازمند باشند، مشمول دریافت این سبدهای غذایی هستند.

 

«زهرا ضیایی» ادامه داد: این سبد‌های غذایی با هدف بهبود سلامت مادران و کودکان، کاهش سوء تغذیه و بهبود رشد در نوزادان شیرخوار و پیشگیری از تولد نوزاد بیمار، در بین مادران کم بضاعت و بی بضاعت توزیع‌ می‌شود.

او، افزود: با توجه به اینکه تمامی اطلاعات خانوار‌ها در مراکز بهداشتی و خانه‌های بهداشت از سوی بهورزان، ماماها، کارشناسان مرکز بهداشتی پایگاه‌های سلامت، ثبت می‌شود، به کمک این داده ها، مادران باردار شناسایی و به شبکه بهداشت و درمان شهرستان معرفی می‌شوند.

کارشناس مسوول واحد بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان فراشبند با بیان اینکه این سبد‌های غذایی شامل 6 قلم انواع مواد غذایی از جمله برنج، لوبیا چیتی، عدس، ماکارونی و پنیر است، افزود: از ابتدای امسال تاکنون در سه مرحله، این اقلام بین مادران باردار توزیع شده است.

ضیائی با اشاره به اینکه مادران مشمول این طرح، تا 6 ماه پس از زایمان نیز، این سبد غذایی را دریافت می‌کنند، گفت:  تمامی مادران مناطق کمتر توسعه یافته و کم برخوردار، پس از شناسایی و بررسی سوابق، مشمول برخورداری از بسته‌هایی غذایی حمایت از مادران باردار بی‌بضاعت می شوند.

این کارشناس بهبود تغذیه با توجه به اهمیت تغذیه در دوران بارداری، افزود: تغذیه صحیح از ارکان زندگی سالم است و در دوران بارداری و شیردهی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

او با بیان اینکه علاوه بر کافی بودن غذا، تعادل و تنوع بین مواد غذایی نقش مهمی در سلامت مادر و جنین دارد، اضافه کرد: جنین در حال رشد، از نظر مواد غذایی وابسته به مادر است و مواد مغذی لازم را ممکن است از غذای مصرفی مادر و یا از ذخیره بدن مادر به دست آورد.

 

ضیائی با توجه به اهمیت تغذیه داخل رحمی به ویژه از نظر رشد و نمو  سیستم عصبی و کلیوی که در اواخر دوران بارداری کامل می شود، افزود: کمبودهای تغذیه ای که در دوران جنینی بوجود می آید، حتی با تغذیه کافی پس از این دوران ممکن است قابل جبران نباشد.

او با تاکید بر اینکه هر مادری برای دستیابی به سلامت خود و جنین باید از همه گروه های غذایی استفاده کند، ابراز امیدواری کرد با اجرای این طرح و با استفاده از تغذیه و وزن گیری مناسب مادران باردار در دوران بارداری، گامی موثر در سلامت مادران باردار و شیرده و کودکان این مرز و بوم و در نهایت ارتقای سطح سلامت جامعه برداشته شود.

پایان خبر

  • گروه خبری : اخبار,اخبار واحدها
  • کد خبری : 35506
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید