31 شهریور 1403

  • 1398/08/09
  • - تعداد بازدید: 81
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
اجرای طرح ملی سنجش ساختار قامتی

اجرای طرح ملی سنجش ساختار قامتی

به گزارش روابط عمومی

به مناسبت هفته سلامت زنان و پویش و همزمان با پویش ملی پیشگیری و تشخیص زود هنگام سرطان پستان، طرح سنجش ساختار قامتی در بانوان روستایی با همکاری اداره ورزش و جوانان شهرستان فراشبند و غربالگری دو سرطان شایع در بانوان در مرکز خدمات جامع سلامت «نوجین» فراشبند اجرا شد.

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان فراشبند، کارشناس سلامت زنان مرکز خدمات جامع سلامت «نوجین» با بیان اینکه وضعیت جسمانی و ساختار اسکلتی هر فرد ناشی از عادات حرکتی، زندگی فردی و شغلی بوده و آگاهی از آن یک ضرورت است، گفت: امروزه زنان و دختران در تشکیل خانواده با عوارض مختلفی روبه‌رو می‌شوند و طرح ملی سنجش ساختار قامتی، زمینه استاندارد شدن قامت دختران را فراهم می‌کند.

«طاهره احمدی» با اشاره به اینکه جامعه هدف طرح ملی سنجش ساختار قامتی، زنان و دختران رده سنی زیر 18 سال هستند، بیان کرد: در این طرح که با هدف شناسایی ناهنجاری های اسکلتی در بانوان و افزایش سلامت و تندرستی این اقشار با انجام ورزش و اصلاح ناهنجاری‌های اسکلتی اجرا شد، دختران زیر 18 سال از نظر مشکلات ساختاری سنجش شدند و با انجام آزمون های بدنی و مقایسه آن با شاخص های استاندارد، ناهنجاری های اسکلتی مانند افتادگی شانه و گودی کمر، شناسایی و ضمن بررسی دلایل ایجاد آن برای اصلاح آن، تمرین های اصلاحی به آنها ارائه شد.

او افزود: در این برنامه، بانوان 30 تا 49 سال نیز به منظور غربالگری سرطان پستان و رحم با مراجعه به مامای این مرکز، ضمن معاینه و غربالگری سرطان پستان و رحم، آموزش های لازم نیز فرا گرفتند.

این کارشناس سلامت زنان، بهترین روش پیشگیری از سرطان پستان را تشخیص زود هنگام این بیماری دانست و اضافه کرد: سابقه خانوادگی و ارثی، افزایش سن، اضافه وزن، مصرف زیاد دخانیات، هوای آلوده، غذاهای فست فودی و آماده و همچنین ضعف سیستم ایمنی را از جمله عوامل موثر در ایجاد این سرطان برشمرد.

او، خود آزمایی، بررسی سالیانه، ماموگرافی، انجام منظم ورزش، داشتن تحرک و قرار نگرفتن در برابر تابش ‌های آزمایش‌های پزشکی را از راههای پیشگیری از سرطان پستان برشمرد و افزود: این بیماری با علایمی از جمله وجود توده سفت و بدون درد در پستان، وجود زخم یا ترشحات از نوک پستان، تغییرات در پوست پستان، فرورفتگی، قرمزی، پوسته پوسته شدن همراه با خارش، انحراف یا هر تغییری در نوک پستان و بزرگ شدن غدد لنفاوی زیر بغل امکان بروز دارد.

احمدی با اشاره به اینکه پس از انجام غربالگری این دو سرطان، موارد غیر طبیعی، ارجاع و پیگیری می شود، یاد آور شد: با وجود آنکه نمی توان از ایجاد سرطان پستان پیشگیری کرد ولی با تشخیص زودرس و به موقع آن، شانس بیشتری برای درمان موفقیت آمیز این بیماری وجود دارد.

در این برنامه، علاوه بر آشنایی با نشانه های سرطان رحم، پمفلت های آموزشی نیز در بین مراجعان توزیع شد.

پایان خبر

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبری : 11312
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید