31 شهریور 1403

  • 1400/10/11
  • - تعداد بازدید: 438
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
شبکه بهداشت و درمان فراشبند

برگزاری مانور دور میزی زلزله در شبکه بهداشت و درمان فراشبند

به مناسبت هفته ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی و سالروز وقوع زلزله بم، مانور دور میزی سناریو فرضی وقوع زمین لرزه به بزرگی شش ریشتر با هدف بالا بردن آمادگی و توان نیروها، با حضور اعضای ستاد بحران شبکه برگزار و چالش ها و اقدام های لازم مدیریتی در زمان بحران بررسی شد.

به مناسبت هفته ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی و سالروز وقوع زلزله بم، مانور دور میزی سناریو فرضی وقوع زمین لرزه به بزرگی شش ریشتر، با هدف بالا بردن آمادگی و توان نیروها، با حضور اعضای ستاد بحران شبکه بهداشت و درمان فراشبند برگزار و چالش ها و اقدام های لازم مدیریتی در زمان بحران بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان فراشبند، مدیر اورژانس پیش بیمارستانی شهرستان در این مانور دور میزی با اشاره به سطح بندی حادثه، مخاطرات، الگوی سامانه فرماندهی حادثه، سطوح هشدار و نیز هشدار و تاییدخبر و فراخوان کارکنان در کارکرد مدیریت عملیات پاسخ، گفت: کمیته بهداشت کاهش خطر حوادث و بلایا، نقش مهمی در مدیریت کاهش بلایا دارد و آموزش و ارتقای توان حرفه ای، برگزاری مانورهای دور میزی و آمادگی اعضای کمیته برای مقابله با بحران احتمالی و کمک به افراد آسیب دیده از اصول اولیه مدیریت سلامت در حوادث و بلایا است.

 

«احمدرضا میرزائیان» با اشاره به اهمیت انجام مانور در فاز آمادگی و پیش از بحران افزود: مطابق سناریوی طراحی و تدوین شده از سوی واحد مدیریت خطر حوادث و بلایا، ابتدا مانور تمرینی دور میزی اجرایی می شود.

دبیر کمیته بهداشت مدیریت کاهش خطر حوادث و بلایا شبکه فراشبند نیز، به اهمیت این فراخوان و برنامه ملی پاسخ نظام سلامت در بلایا و فوریت ها و فعال سازی سامانه فرماندهی حادثه و شرح وظایف واحدها اشاره کرد و گفت: مانور تمرینی دور میزی با هدف آشنا سازی کارکنان با شرح وظایف محوله و همچنین تمرین برنامه نویسی در کمترین زمان، تمرین و ارتباطات درون سازمانی و برون سازمانی، شناسایی نقاط قوت اعضای چارت بحران و ارزیابی توانایی و استخراج مشکلات و موانع موجود برگزار می شود.

«عادل معصومی» تقویت همکاری و ایجاد هماهنگی بین بخش ها در بحران ها را امری اجتناب ناپذیر دانست و افزود: تیم های اعزامی در حوادث باید مکمل یکدیگر باشند و با وظایف یکدیگر به خوبی آشنا شوند و با برگزاری مانورهای عملیاتی، نسبت به ارتقا و حفظ آمادگی بیشتر و شناخت نیازها و چالش های موجود، در رفع آن اقدام کنند.

او اضافه کرد: در ادامه با حضور اعضای کمیته بهداشت، چارت فرماندهی حادثه (ICS) مطابق با برنامه عملیاتی تدوین شده، (EOP) فعال و طبق کارد کردهای مدیریتی موجود در برنامه عملیاتی، چارت فرماندهی حادثه تشکیل و مسوولان هر کارکرد، اقداماتی که لازم است طبق شرح وظایف خود از صفر تا دو ساعت ابتدای حادثه مطابق با برنامه عملیاتی میدانی (IAP) انجام دهند را مرور کردند.

معصومی یاد آور شد: در این مانور دور میزی، بر اساس سناریو طراحی شده، کارکردها طبق اولویت از "هشدار و تایید خبر" با مسوولیت رییس شبکه بهداشت و درمان فراشبند، "فراخوان پرسنل" از سوی مسوول ارشد هماهنگی و "ارزیابی سریع" از سوی مسوول برنامه ریزی بررسی و اعضای کمیته و واحدهای بهداشتی با شرح وظایف خود طبق کار کردهای تخصصی آشنا شدند.

پایان خبر

  • گروه خبری : اخبار,اخبار واحدها
  • کد خبری : 53027
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید