30 شهریور 1403

  • 1401/07/30
  • - تعداد بازدید: 150
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
شبکه بهداشت و درمان شهرستان فراشبند

برگزاری کارگاه آموزشی پیشگیری و مبارزه با بیماری ایدز در فراشبند

کارگاه آموزشی پیشگیری و مبارزه با بیماری ایدز با هدف آشنایی با بیماری ایدز در اداره بهزیستی فراشبند برگزار شد.

کارگاه آموزشی پیشگیری و مبارزه با بیماری ایدز با هدف آشنایی با راههای پیشگیری و مبارزه با بیماری ایدز در اداره بهزیستی فراشبند برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان فراشبند، کارشناس مبارزه با بیماریهای واگیر شبکه در این کارگاه آموزشی، ایدز را یک بیماری دانست که از طریق ویروسی به نام اچ آی وی منتقل می شود. این ویروس با ورود به گلبول های سفید، به تدریج قدرت دفاعی بدن را ضعیف و فرد را به انواع عفونت ها و سرطان ها مبتلا می کند و درنهایت منجر به مرگ می شود.


«فاطمه امیری» به راه های انتقال بیماری اشاره کرد و گفت: ویروس عامل بیماری ایدز از طریق سوزن و سرنگ مشترک، خون و فرآورده های خونی آلوده، تماس جنسی با افراد آلوده رابطه جنسی غیر ایمن و مادر مبتلا به جنین منتقل می شود، این ویروس بعد از ورود به بدن ممکن است تا سال ها هیچ علامتی را در فرد ایجاد نکند و فرد ناقل سال ها به عنوان یک فرد سالم اما ناقل می تواند این عفونت ویروسی را به دیگران منتقل کند.

او کاهش وزن بیش از 10 درصد کل وزن بدن، اسهال مزمن بیش از یک ماه، تب های متناوب یا ثابت بیش از یک ماه را از علائم اصلی ایدز عنوان کرد و افزود: زندانیان، معتادان تزریقی، افرادی که روابط جنسی محافظت نشده دارند، همسر افراد آلوده یا همسر معتادان تزریقی، دریافت کنندگان مکرر خون، شاغلان در مراکز ارائه دهنده خدمات بهداشتی درمانی از گروه های پرخطر هستند.

این کارشناس مبارزه با بیماریهای واگیر، بهترین راه های پیشگیری از ایدز را خویشتن داری و پایبندی به اصول اخلاقی، اطمینان از استریل بودن هرگونه وسیله سوراخ کننده پوست، عدم استفاده از وسایل مشترک مانند مسواک، تیغ صورت تراشی و رعایت احتیاطات استاندارد در کارکنان بهداشت و درمان برشمرد و اضافه کرد: این ویروس به راحتی با مواد ضدعفونی کننده مانند الکل، بتادین و وایتکس و حرارت بالای 56 درجه از بین می رود.

پایان خبر

  • گروه خبری : اخبار,اخبار واحدها
  • کد خبری : 68135
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید