30 شهریور 1403

  • 1401/07/30
  • - تعداد بازدید: 117
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
شبکه بهداشت و درمان شهرستان فراشبند

تاکید کارشناس تغذیه شبکه فراشبند بر اهمیت مصرف تخم مرغ

در نشست آموزشی سفیران سلامت شهرستان فراشبند با توجه به ارزش غذایی تخم مرغ، بر مصرف روزانه یک تخم مرغ تاکید شد.

در نشست آموزشی سفیران سلامت شهرستان فراشبند با توجه به ارزش غذایی تخم مرغ، بر مصرف روزانه یک تخم مرغ تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان فراشبند، کارشناس تغذیه شبکه در این نشست، تخم مرغ را معجزه ای در سفره و یکی از معدود غذاهای کامل و طبیعی دانست که نیازهای بدن را به طور متعادل تامین می کند و ارزش غذایی آن به قدری است که نباید آن را از رژیم غذایی حذف کرد.
 

«زهرا ضیایی» عمده ترین ویژگی تخم مرغ و وجه تمایز آن با سایر مواد غذایی را ترکیب کامل پروتئینی آن و مواد مهم موجود در آن و همچنین تولید بسیار کم انرژی عنوان کرد و افزود: ارزش غذایی یک تخم مرغ معادل 30 گرم از انواع گوشت قرمز، مرغ  و ماهی و نصف لیوان حبوبات پخته است .

او با توجه به ارزش غذایی تخم مرغ و قابلیت جذب بالای پروتئین آن نسبت به سایر منابع پروتئینی مانند لبنیات، گوشت و حبوبات به زنان باردار و شیرده، کودکان و نوجوانان در حال رشد، ورزشکاران، تمام بزرگسالان سالم و افرادی که در نقاهت پس از بیماری هستند توصیه کرد تا در رژیم غذایی خود از تخم مرغ استفاده کنند.

این کارشناس تغذیه افزود: مصرف تخم مرغ به دلیل ارزش غذایی بالا نباید در هیچ گروه سنی حذف شود بلکه باید در موارد محدودیت مصرف، مقدار مصرف آن با نظر پزشک معالج کاهش یابد. در بیماران مبتلا به دیابت، فشار خون بالا و بیماری های قلبی- عروقی تا حدود سه عدد در هفته پیشنهاد می شود. البته در این صورت باید از خوردن غذاهای چرب و پر نمک نیز همراه تخم مرغ خودداری و روش پخت تخم مرغ نیز بدون روغن صورت پذیرد که در اینصورت نه تنها خطری ندارد بلکه در این گروههای خاص مفید هم هست.

او اضافه کرد: تخم‌مرغ به دلیل داشتن ویتامین «دی» باعث استحکام استخوان‌ها می‌شود و بیشترین میزان پروتئین را در بین مواد غذایی دارد و به دلیل داشتن اسیدهای چرب «امگا سه» برای عملکرد بهتر مغز و به دلیل داشتن ویتامین«آ» در سلامت چشم‌ها نیز مفید است.

ضیایی با اشاره به باورهای غلط در مورد کلسترول تخم مرغ، گفت: خوردن تخم مرغ حتی بیش از یک عدد در روز در بسیاری از مردم بدون ارتباط به جنس، سن و نژاد آنها باعث افزایش کلسترول خون نشده و حتی برای قلب می تواند مناسب و مفید هم باشد.

در این نشست آموزشی، سفیران سلامت ضمن آشنایی با ارزش غذایی تخم مرغ،مشخصات تخم مرغ سالم و بهداشتی، تخم مرغ تازه، تخم مرغ کهنه و تخم مرغ فاسد؛ نحوه شناسایی عملی تخم مرغ کهنه و فاسد و همچنین نکات مهم در زمان خرید و نگهداری تخم مرغ را  فرا گرفتند.

پایان خبر

  • گروه خبری : اخبار,اخبار واحدها
  • کد خبری : 68066
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید