30 شهریور 1403

  • 1401/11/24
  • - تعداد بازدید: 191
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
شبکه بهداشت و درمان شهرستان فراشبند

حوزه سلامت فراشبند در یک سالی که گذشت

رییس شبکه بهداشت و درمان فراشبند به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، مهم ترین دستاورد های حوزه سلامت شهرستان فراشبند در طول یک سال گذشته را تشریح کرد.

رییس شبکه بهداشت و درمان فراشبند به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، مهم ترین دستاورد های حوزه سلامت شهرستان فراشبند در طول یک سال گذشته را تشریح کرد.

 

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان فراشبند، دکتر «حسن کرمی» ارتقای حوزه سلامت را از مهمترین و ارزشمندترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران، عنوان کرد و گفت: به برکت انقلاب اسلامی، شهرستان فراشبند رشد و پیشرفت قابل توجهی در خدمات رسانی در حوزه‌های مختلف بهداشتی و درمانی داشته است که نتایج آن در حال حاضر برای همگان قابل مشاهده و لمس است.

 

او با بیان اینکه وضعیت کنونی بهداشت و درمان قابل مقایسه با دوران پیش از انقلاب نیست، به دستاورد پرافتخار نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف اشاره کرد و افزود: در چهار دهه پیش، گام‌های بلندی در مسیر ارتقای همه جانبه برداشته شده است که نمونه بارز و شاخص آن پیشرفت در حوزه سلامت در شهرستان فراشبند به خوبی مشهود است.

 

دکتر کرمی یکی از مهم ترین خدماتی که در سال جاری به حوزه سلامت فراشبند افزوده شده است، بهره برداری از ساختمان جدید مرکز خدمات جامع شهید «حیدر شهیدی» دهرم است که با زیر بنای 445 متر مربع و اعتباری بالغ بر 70 میلیارد ریال شامل بخش های اتفاقات، آزمایشگاه، دندانپزشکی، بهداشت روان، بهبود تغذیه و ماما به شهروندان و جمعیت زیر پوشش این مرکز خدمات ارایه می دهند.

 

او افزود: تکمیل و راه اندازی محل زیست پزشک دهرم با زیر بنای 96 متر مربع و با اعتبار 15 میلیارد ریال، از دیگر پروژه هایی است که در دهه فجر 1401به بهره برداری رسیده است.

 

رییس شبکه بهداشت و درمان فراشبند، اجرای برنامه بهبود تغذیه کارکنان شبکه بهداشت شامل توزیع مکمل ویتامین دی و مکمل آهن برای تمامی کارکنان شاغل در ستاد شبکه بهداشت و مرکز جامع سلامت فراشبند، اجرای برنامه بهبود تغذیه مادران باردار و شیرده، توزیع 180سبد غذایی بنیاد علوی برای مادران باردار و شیرده بی بضاعت، اجرای برنامه بهبود تغذیه کودکان و توزیع 26 سبد غذایی برای کودکان زیر پنج سال بی بضاعت با مشارکت نیک اندیشان سلامت شهرستان، اجرای برنامه بهبود تغذیه دانش آموزان شامل توزیع مکمل آهن برای دانش آموزان دختر مقاطع متوسطه اول و دوم و توزیع مکمل ویتامین دی برای تمامی دانش آموزان دختر و پسر مقاطع متوسطه اول و دوم شهرستان فراشبند را از دستاورد های شبکه بهداشت فراشبند در حوزه بهبود تغذیه جامعه برشمرد.

 

دکتر کرمی ارتقای شاخص سلامت مادران باردار و نوزادان و اجرای طرح صیانت از خانواده و جوانی جمعیت را یکی از مهم ترین اولویت های نظام سلامت برشمرد و ادامه داد: در همین راستا تعداد 15 نشست قرارگاه جوانی جمعیت تشکیل و 385 زوج نابارور شناسایی و به مراکز منتخب درمان ناباروری ارجاع داده شده است.

 

او ارایه مشاوره فرزند آوری، مراقبت پیش از بارداری و حین بارداری، مراقبت نوزادان سه تا پنج روزه و مراقبت کودکان یک ساله را از خدماتی عنوان کرد که در راستای حمایت از خانواده، فرزند آوری و جوانی جمعیت انجام شده است.

 

رییس شبکه به اقدامات شبکه بهداشت در حوزه بهداشت محیط و حرفه ای اشاره کرد و افزود: 3 هزار و 424 بازرسی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی در قالب اجرای طرح تشدید کنترل مراکز عرضه مواد غذایی در ساعات غیر اداری و ایام تعطیل، 18 هزار و 883 مورد کلر سنجی از آب آشامیدنی و 392مورد آزمایشات میکروبی از منابع و شبکه های تامین آب آشامیدنی نقاط شهری و روستایی، رسیدگی به 134 شکایت بهداشتی ثبت شده در سامانه 190 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شناسایی و رسیدگی به چهار مورد طغیان بیماری های منتقله از آب و مواد غذایی و کشف و معدوم سازی بیش از یک تن انواع مواد غذایی غیر مجاز و تاریخ مصرف گذشته و 18 مورد پلمپ واحد های متخلف بهداشتی از سوی کارشناسان سلامت محیط  مرکز بهداشت شهرستان فراشبند در طول یک سال گذشته انجام شده است.

دکتر کرمی افزود: در حوزه بهداشت روان نیز 68 درصد جمعیت تحت پوشش شامل کودکان، نوجوانان و والدین آنها خدمات آموزشی و مشاوره ای دریافت نمودند و این گروه هدف در زمینه فرزند پروری و مهارت های زندگی توانمند شدند.

او همچنین ارایه خدمات مشاوره ای و آموزش در زمینه ترک دخانیات به 17 درصد از مردان و 5 درصد زنان خبر داد و گفت: در زمینه سند سلامت روان در فراشبند، بخش دهرم، دولت آباد و نوجین 57 درصد پرسنل ادارات مورد غربالگری قرار گرفته اند و خدمات لازم در زمینه ارتقای سطح سواد کارکنان در زمینه مهارت های زندگی شامل مدیریت اضطراب ، خشم و افسردگی ها دریافت کردند که نسبت به سال گذشته شاهد افزایش 20 درصدی ارتقای سند سلامت روان هستیم.

رییس شبکه از افزایش 35 درصدی خدمات سلامت روان در زمینه خود مراقبتی و کاهش آسیب در مدارس سطح فراشبند، دهرم و دولت آباد و نوجین به دانش آموزان و اولیا مربیان، نسبت به سال گذشته خبر داد.

 

او با اشاره به بازرسی های انجام شده در حوزه سلامت حرفه ای، تعداد شاغلان معاینه  شده، تعداد بازدید های انجام شده از کارگاهها و تعداد اخطاریه های صادر شده، گفت: تعداد بازرسی های انجام شده و شاغلان معاینه  شده نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش داشته و 784 مورد بازدید از کارگاهها نیز انجام شده که بیش از 780 مورد اخطاریه صادر شده است.

 

دکتر کرمی در ادامه با اشاره به راه اندازی دستگاه جدید یونیت دندانپزشکی مرکز دهرم و تجهیز واحد دندانپزشکی چهار مرکز خدمات جامع سلامت فراشبند، دهرم، نوجین و دولت آباد به دستگاه رادیو گرافی تک دندان و دستگاه ظهور و ثبوت، گفت: با تجهیز این مراکز به این دستگاه، دیگر شهروندان نیاز ندارند برای دریافت این خدمت به شهرستان های همجوار و با صرف هزینه های سرسام آور مراجعه کنند.

 

او، از حضور متخصصان رشته های زنان و زایمان، رادیولوژیست، اطفال، جراح عمومی و روانپزشک و افزایش تعداد حضور پزشکان متخصص در درمانگاه تخصصی این مرکز درمانی خبر داد و گفت: 10 هزار و 466 ویزیت تخصصی، دو هزار و 632مورد سونوگرافی از مراجعان سرپایی و 47 هزار و 477 ویزیت پزشک عمومی در این بیمارستان انجام و یک هزار و 671بیمار در مدت زمان یک سال گذشته در بخش های مختلف این مرکز بستری شده و 270 اعمال جراحی نیز انجام شده است.
 
رییس شبکه بهداشت و درمان فراشبند از تعمیر و راه اندازی سیستم سرمایشی بیمارستان با هزینه سه میلیارد ریال، تعمیر سیستم آبرسانی بیمارستان با هزینه ای بالغ بر 600 میلیون ریال،خرید تجهیزات گرمایشی موتورخانه بیمارستان با هزینه ای بالغ بر 2 میلیارد ریال و تعمیر و راه اندازی دستگاه اتوآنالایزر بیمارستان با هزینه ای بالغ بر 400 میلیون ریال در یک سال اخیر خبر داد.

او همچنین از بهره برداری از پایگاه اورژانس جاده ای «سوار غیب» و شروع عملیات اجرایی ساخت پایگاه اورژانس بین جاده ای «خور» با زیربنای 135 متر مربع، ساخت دیوار محوطه مرکز دهرم به طول 140 متر مربع و همچنین محوطه سازی مرکز فراشبند با متراژ 1350 متر مربع خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با تلاش مسوولان استانی و شهرستانی و مشارکت مردم به ویژه نیکوکاران، شاهد گسترش روزافزون و ارتقای کیفی و کمّی خدمات سلامت در شهرستان باشیم. 

رییس شبکه بهداشت و درمان فراشبند همچنین از کسب رتبه سوم شبکه بهداشت و درمان فراشبند در جشنواره شهید رجایی در سال گذشته در سطح استان خبر داد.  

 

پایان خبر

  • گروه خبری : اخبار,اخبار واحدها
  • کد خبری : 74145
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید