30 شهریور 1403

  • 1402/12/24
  • - تعداد بازدید: 67
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
در جمع والدین دانش آموزان مدرسه سمیه فراشبند تاکید شد؛

غربالگری شنوایی نوزادان، موثرترین راه برای شناسایی زودهنگام آسیب های شنوایی

 کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان فراشبند در جمع والدین دانش آموزان مدرسه سمیه، بر انجام غربالگری شنوایی نوزادان، برای شناسایی زود هنگام آسیب های شنوایی تاکید کرد. 

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان فراشبند، «لیلا بیرامی» در کارگاه آموزشی که با حضور والدین دانش آموزان مدرسه سمیه برگزار شد، نقص شنوایی را نوعی معلولیت پنهان و یکی از شایعترین ناهنجاریهای بدو تولد دانست که در صورت عدم شناسایی و همچنین عدم درمان به موقع، می تواند عوارض جبران ناپذیری بر رشد گفتار، زبان و شناخت کودک داشته باشد.

 کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه، افزود: غربالگری شنوایی نوزادان، موثرترین راه برای شناسایی زودهنگام آسیب های شنوایی است و مطالعات نشان داده اند که نوزادانی که آسیب شنوایی آنها قبل از 6 ماهگی تشخیص داده شود، در مقایسه با کودکانی که دیرتر شناسایی می شوند، به مراتب توانمندی های بیشتری خواهند داشت.

او افزود: زمان طلایی برای انجام تست غربالگری تا یک ماهگی، تست تشخیصی تا 3 ماهگی و مداخله درمانی تا 6 ماهگی است.

 بیرامی افزود: خوشبختانه بیش از 50 درصد از انواع کم شنوایی و ناشنوایی بزرگسالان و 60 درصد از انواع کم شنوایی و ناشنوایی کودکان با اجرای برنامه های پیشگیری و مراقبتی در نظام سلامت قابل پیشگیری هستند.

او، ایمن سازی کودکان، غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان، تشخیص و درمان زود هنگام کم شنوایی، درمان افراد مبتلا به عفونت مزمن گوش، ترویج زایمان طبیعی، کنترل مواجهه با صداهای بلند در محیط های شغلی و تفریحی و افزایش آگاهی در مورد شیوه مراقبت از گوش را از مهم ترین اقدامات پیشگیرانه و مراقبتی برای کاهش کم شنوایی و ناشنوایی عنوان کرد.

پایان خبر 

  • گروه خبری : اخبار واحدها,اخبار شبکه
  • کد خبری : 97784
کلیدواژه