31 شهریور 1403

  • 1398/08/25
  • - تعداد بازدید: 154
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
گرامیداشت هفته سلامت بانوان

گرامیداشت هفته سلامت بانوان با برگزاری کارگاه آموزشی در مدرسه دخترانه بی بی رقیه(س) فراشبند

.

در کارگاه آموزشی که به مناسبت گرامیداشت هفته سلامت بانوان و با حضور مادران دانش آموزان در مدرسه بی بی رقیه(س) فراشبند برگزار شد، بر معاینات منظم پستان، توسط پزشک، انجام ماموگرافی و خود آزمایی ماهانه پستان تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان فراشبند، کارشناس سلامت بانوان مرکز خدمات جامع سلامت شهدای فراشبند با تاکید بر خود آزمایی ماهانه پستان، گفت: خودآزمایی پستان، معاینه پستان توسط خود فرد است که برای هر زن و در هر سن قابل اجرا است.

«زهرا زارعی» با اشاره به اینکه خود آزمایی پستان، هزینه اقتصادی ندارد و در هر ماه، تنها 10تا 15 دقیقه وقت برای انجام آن لازم است،گفت: با معاینه ماهیانه پستان، علاوه بر آشنایی فرد با خصوصیات پستان خود، در صورت بروز هر گونه تغییر، در مراحل اولیه قادر به تشخیص آن خواهید بود.

او افزود: این نوع معاینه نمی تواند جایگزین معاینه بالینی توسط پزشک یا ماموگرافی شود، اما در فاصله مراجعات پزشکی، فرد را محافظت می کند.

این کارشناس سلامت بانوان در ادامه بر معاینات منظم در فواصل 6 تا 12 ماه توسط پزشک و انجام ماموگرافی طبق نظر پزشک، همراه با خود آزمایی پستان تاکید کرد.

او اضافه کرد: در خود آزمایی پستان، پس از معاینه کامل پستان، در صورت لمس توده، افزایش اندازه توده ای که از قبل وجود داشته، نشانه های پوستی مانند فرو رفتگی پوست یا نوک پستان، انحراف نوک پستان، قرمزی، زخم، پوسته پوسته شدن ،خارش نوک پستان و ترشح غیر طبیعی از نوک پستان به پزشک مراجعه کنید.

زارعی در ادامه، فعالیت بدنی منظم را گامی مؤثر در پیشگیری و کنترل بیماری دیابت دانست و گفت: پیاده‌روی مناسب‌ترین و راحت‌ترین ورزش و یکی از راههای آسان برای پیشگیری و کنترل دیابت است.

او افزود: در این کارگاه آموزشی، علاوه بر آشنایی مادران دانش آموزان با خود آزمایی، زمان و نحوه انجام خود آزمایی، تشخیص سرطان پستان، حاضران با پوکی استخوان و پاپ اسمیر آشنا شدند.

در پایان کتابچه های مربوط به روش های پیشگیری و تشخیص زودرس سرطان پستان در بین مادران توزیع شد.

پایان خبر

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبری : 14205
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید