30 شهریور 1403

  • 1401/03/16
  • - تعداد بازدید: 248
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
شبکه بهداشت و درمان شهرستان فراشبند

تاکید کارشناس سلامت روان دهرم بر نقش انجام تمرینات ورزشی در کاهش میل به مصرف سیگار

کارشناس سلامت روان مرکز خدمات جامع سلامت دهرم در جمع بانوان ورزشکار شهر دهرم، بر نقش انجام تمرینات ورزشی در کاهش استرس و کاهش میل به مصرف سیگار تاکید کرد.

کارشناس سلامت روان مرکز خدمات جامع سلامت دهرم در جمع بانوان ورزشکار شهر دهرم، بر نقش انجام تمرینات ورزشی در کاهش استرس و کاهش میل به مصرف سیگار تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان فراشبند، کارشناس سلامت روان مرکز دهرم به مناسبت گرامیداشت هفته ملی بدون دخانیات در جمع هیئت ورزش بانوان دهرم، یکی از معضلات تمام جوامع جهانی را رشد روز افزون مصرف دخانیات به خصوص سیگار دانست و گفت: دخانیات و سیگار با آلوده کردن اقشار مختلف جامعه، متاسفانه امروز قشر ورزشکاران را نیز در بر گرفته است.

«نرجس مهجوران» با اشاره به اینکه استعمال دخانیات، تاثیرات منفی زیادی در سازگاری های مختلف فردی به وجود می آورد، افزود: با توجه به اینکه قلب یک ورزشکار، احتیاج به اکسیژن بیشتری نسبت به قلب یک فرد کم تحرک دارد، پزشکان، سیگار کشیدن با فاصله زمانی دو ساعت پس از تمرینات ورزشی برای ورزشکاران را به شدت منع کرده اند.

او اضافه کرد: با مصرف دخانیات، رگهای خونی باریک و نازک می شوند و توانایی انتقال اکسیژن را از دست می‌دهند. تحقیقات نیز نشان می دهد که پس از کشیدن سیگار، قدرت ماهیچه ها به میزان 15 درصد کاهش پیدا می کند و ورزشکاران دچار خستگی زودرس می شوند.

او با اشاره به اینکه قلب و ریه افراد سیگاری ضعیف و در هنگام فعالیت های ورزشی ممکن است دچار مشکلات تنفسی شوند از آن ها خواست تا برای تنظیم یک برنامه ورزشی مناسب، به پزشک متخصص مراجعه نمایند.

مهجوران پیاده روی، دو، دوچرخه سواری و شنا را از ورزش های مناسب برای افراد سیگاری عنوان کرد و افزود: تمرینات ورزشی باعث فعال نگه داشتن ریه و کاهش میل به مصرف سیگار و همچنین  کاهش استرس که یکی از دلایل اصلی سیگار کشیدن است، می‌شود.

او با اشاره به عوارض جبران ناپذیر استعمال دخانیات در افراد مختلف، گفت: مطالعات نشان می دهد که استعمال دخانیات مانع رشد ریه در دختران، محدود کردن ظرفیت تنفسی زنان بزرگسال و عامل بروز سرطان ها، پیری زودرس و ایجاد چین و چروک های زود رس در بانوان نیز می شود.

در این راستا، هیات های ورزشی بانوان دهرم، ضمن گرامیداشت هفته ملی بدون دخانیات، با در دست گرفتن پلاکارد و پوستر، دخانیات را تهدیدی برای سلامت همگانی دانستند.
 
پایان خبر
  • گروه خبری : اخبار,اخبار واحدها
  • کد خبری : 61566
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید