16 آذر 1404

معرفی شبکه بهداشت و درمان فراشبند، سال تاسیس ، تاریخچه و سیر تحولات :
در سال های قبل از انقلاب تحت عنوان اداره بهداری در یک ساختمان دولتی شروع به فعالیت نموده ، پس از پیروزی انقلاب اسلامی در آبان سال ۱۳۸۲ یک اداره مستقل شده به نام شبکه بهداشت و درمان نام گذاری گردید و پس از چند بار جابجایی در ساختمانهای استیجاری مختلف بدلیل نداشتن ساختمان مستقل اکنون در ساختمان مرکز بهداشت شهرستان فراشبند مستقر گردیده است .
 
شرح وظایف شبکه بهداشت و درمان :
ارائه خدمات بهداشتی - درمانی در جامعه در جهت ارتقاء سلامت که خدمات بهداشتی درمانی شامل :
۱- خدمات بهداشت خانواده شامل تنظیم خانواده و کنترل جمعیت , مراقبت کودکان زیر ۶ سال , طرح غربالگری سرطان در زنان شامل سرطان سینه و دهانه رحم - آموزش بهداشت
۲- خدمات بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای شامل بهداشت آب و تامین آب آشامیدنی سالم و بهداشت مواد غذایی , بهداشت اماکن و ساکن , نظارت بر جمع آوری و دفن صحیح زباله , مبارزه با جوندگان , نظارت به دفع فاضلاب روستایی و شهرستان – نظارت بر استفاده از نمک یدار 
۳- خدمات مبارزه با بیماریهای واگیر شامل ایمن سازی بر علیه بیمار یهای هدف دار که گروههای هدف مبارزه با بیماریهای سل - مالاریا – وبا – هاری - تب خونریزی دهنده - ایدز – هپاتیت - وبا - سالک و ..
۴- خدمات مبارزه با بیماریهای غیر واگیر - طرح پیشگیری و کنترل بیماری فشار خون بالا - طرح کنترل و پیشگیری تالاسمی , جمع آوری موارد ابتلا به مرگ در اثر سرطان , اجرای طرح جامعه ایمن , طرح پیگیری و آموزش ایمنی منازل - طرح شناسایی و پیگیری بیماریهای فاویسم – فنتیل کتوریا و کم کاری تیروئید
۵- خدمات بهداشت مدارس - مراقبت آموزش بهداشت دانش آموزان در سطوح مختلف , بهداشت محیط مدارس , بهداشت آب , ایمنی محل تحصیل , مبارزه با بیماریهای واگیر و غیر واگیر
۶- خدمات بهداشت روان . شناسایی بیماران روانی عقب ماندگی ذهنی - صرع – اختلالات رفتاری کودکان – آموزش بهداشت – طرح CBR
۷-آموزش سلامت : تهیه و تولید رسانه های آموزشی – بررسی باورهای رفتاری – برقراری ارتباط مستمر با ادارات
۸- جلب مشارکتهای مردمی :جلب مشارکت جامعه در فعالیتهای بهداشتی مربوطه
۹- تغذیه : برنامه مشارکتی حمایتی بهبود وضع تغذیه کودکان ، مادران ،سالمندان ،نوجوانان و دانش آموزان 
۱۰- آمار و رایانه : نظارت و پیگیری مستمر در جمع آوری و ارسال به موقع آمارها کنترل و رفع نواقص آمارها - پیگیری در راه اندازی شبکه داخلی و آموزش و رفع نواقص کلیه سیستمها و پیگیری در برقراری ارتباط P۲P با دانشگاه علوم پزشکی استان
۱۱- امور آزمایشگاهها : انجام آزمایشات تشخیص طبی و نظارت بر کنترل کمی و کیفی آزمایشگاههای خصوصی و دولتی و پیگیری امور پرسنلی آزمایشگاههای استان با هماهنگی ریاست شبکه وامور آزمایشگاههای استان
  • //
  • - تعداد بازدید: 190
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
در چهارمین روز از هفته سلامت برگزار شد؛

همایش مهارت های زندگی، ارگونومی و پیشگیری از اختلالات اسکلتی عضلانی برای دانش آموزان فراشبند

در چهارمین روز از هفته سلامت با شعار «سلامت خانواده و سلامت روانی اجتماعی»، همایش مهارت های زندگی، ارگونومی و پیشگیری از اختلالات اسکلتی عضلانی با حضور دانش آموزان دبیرستان کوثر و الزهرا (س) فراشبند برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان فراشبند، کارشناس سلامت روان شبکه در این همایش که به همت واحد سلامت روان، سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس و سلامت حرفه‌ای شبکه بهداشت و درمان شهرستان و همکاری آموزش و پرورش شهرستان فراشبند برگزار شد، مهارت های زندگی را توانایی ها و رفتارهای مثبتی دانست که افراد را قادر می سازد به طور موثر با خواسته ها و چالش های زندگی روزمره مقابله کنند.

«مریم کشاورز مؤیدی»، خود آگاهی و توانایی شناخت خصوصیات فردی، مهارت های ارتباط کلامی و غیرکلامی، همدلی و درک یکدیگر، روابط بین فردی موثر و مثبت با انسان های دیگر، توانایی تصمیم گیری، توانایی حل مسئله، مهارت تفکر خلاق، تفکر انتقادی، توانایی مقابله با استرس در شرایط مختلف و تاثیر آن بر زندگی و مهارت مقابله باهیجانات (خشم،بی حوصلگی،ترس واضطراب) را از مهارت های ده گانه زندگی برشمرد و بر فراگیری مهارت های زندگی تاکید کرد. 

کارشناس بهداشت حرفه ای شبکه بهداشت و درمان شهرستان فراشبند نیز در بخش دیگری از این همایش، ارگونومی را تناسب ابزار و محیط با بدن انسان دانست و دانش آموزان را با ارگونومی و پیشگیری از اختلالات اسکلتی عضلانی، مشخصات کوله پشتی های استاندارد، طریقه صحیح نشستن حین کار با کامپیوتر و مشخصات صندلی ارگونومیک استاندارد برای دانش آموزان آشنا کرد. 

«صدیقه احمد آبادی»، با تأکید بر استفاده از کوله پشتی به جای کیف دستی، گفت: کیف ھﺎی دستی بر اﺳﺎس راست دست ﯾﺎ چپ دست بودن، تمام مدت ﺑﺎ ﯾﮏ دست حمل ﻣﯽ ﺷود و در نتیجه به ستون فقرات و عضلات ﯾﮏ طرف بدن فشار وارد ﻣﯽ کند. 

او یکی از مهم ترین مسائلی که در خصوص کوله پشتی باید به آن دقت شود را وزن آن دانست و افزود: وزن ﮐﻮﻟﻪ ﭘﺸﺘﯽ ﻫﺎ برای دانش آموزان مقطع ابتدایی ﺑﺎﯾﺪ ﺣﺪاﮐﺜﺮ ﻣﻌﺎدل ١٠ درﺻﺪ از وزن داﻧﺶ آﻣﻮزان و برای مقاطع بالاتر معادل ١۵ درصد وزن آنها ﺑﺎﺷﺪ. 

در این همایش، با طرح پرسش هایی از مطالب ارایه شده از سوی کارشناسان شبکه بهداشت و درمان شهرستان، به برندگان جوایزی اهدا و پمفلت آموزشی نیز بین دانش آموزان حاضر در همایش توزیع شد.

پایان خبر

  • گروه خبری : اخبار شبکه,اخبار واحدها
  • کد خبری : 100110
کلیدواژه