شبکه بهداشت و درمان فراشبند
آشنایی با مدیریت دانش و اهمیت آن در سازمان
مشارکت کارکنان در اجرای هر چه بهتر اهداف سازمانی، بزرگترین سرمایه و افتخار و موجب ارتقای بیشتر ارائه خدمات سلامت خواهد بود.
در شرایط کنونی برنامه ریزی، هدف گذاری و اجرای برنامه ها توسط یک فرد یا گروه به تنهایی امکانپذیر نبوده و استفاده از مدیریت مشارکتی و بهره گیری از افکار، ایده ها، تجربیات با ارزش دیگر همکاران موهبت بزرگی است که می تواند دورنمای روشن دستیابی به اهداف را در سریع ترین زمان و بهترین شکل آن امکان پذیر نموده و مشکلات موجود در اداره امور شبکه بهداشت و درمان را به راحتی برطرف و در دستیابی سریع به جایگاه واقعی کمک نماید.
وجود کارکنان فرهیخته و سخت کوش با ذهنی خلاق، زمینه مناسبی است تا با همفکری و تعامل بیشتر تمامی این کارکنان و بهره گیری از گنجینه ارزشمند دانش و تجربه آنان، راه های دشوار دستیابی به اهداف، به راحتی پیموده شده و افق های روشنی از امیدواری و اعتماد فراروی مدیران گشوده شود.
در همین راستا کمیته مدیریت دانش شبکه بهداشت و درمان شهرستان فراشبند به دنبال توسعه دانش در سطوح مختلف است تا با جذب، پیاده سازی و بازیابی دانش سازمانی به عنوان دارائی های با ارزش یک سازمان به شبکه ای متحول، پیشرو و درعین حال خلاق و زنده و پویا دست یابد.
فواید مدیریت دانش برای سازمان:
1. افزایش کمیت و کیفیت عملکرد
2. افزایش کارایی، اثر بخشی و بهره وری
3.ایجاد حس مسئولیت پذیری
4. افزایش رضایت مخاطب
5.تمرکز زدایی
6.حضور کارکنان در متن تصمیم گیری ها
7. همسو شدن اهداف فردی و سازمان
8. تقویت تعهد، تعلق خاطر سازمانی، وجدان کاری و ایجاد رضایت شغلی و امنیت شغلی برای کارکنان
9. بروز افکار و ایده های جدید و رشد توانایی کارکنان
10. امکان تبدیل استعدادهای بالقوه کارکنان به توانائی های عملی
11. کاهش هزینه منابع (نظیر هزینه های زمان و مواد مصرفی در انجام کارها)
12. بهبود فرآیند جاری امور و بالا رفتن سرعت و دقت در انجام کارها
13. کاهش عملیات زائد، دوباره کاری ها و جلوگیری از انجام کارهای موازی و........
زمینه های مناسب برای ارائه دانش:
1.افزایش کیفیت و کمیت خدمات در زمینه های بهداشتی، درمانی، دارویی و فرهنگی
2.صرفه جویی در هزینه های عملیاتی وغیرعملیاتی و کاهش هزینه های سربار و مصرف بهینه منابع
3.سرعت بخشیدن به عملیات و خدمات ارایه شده در شبکه بهداشت و درمان
4.پیشگیری از کارهای موازی و دوباره کاری و کاهش مراجعات پی در پی ارباب رجوع
5.ابداع روش های تازه برای افزایش رضایت مراجعان
6.بهبود امور رفاهی کارکنان
7.جلب حمایت و پشتیبانی مردمی برای خدمات و فعالیت ها
دانش سازمانی در قالب 4 شکل (ایده، بهبود، طرح اجرایی و تجربه) قابل مستندسازی و انتشار است:
ایده (پیشنهاد): یک فکر است که محصول قوه خلاقیت افراد است و میتواند موجب حل مشکلات، بهبود فرآیندها، بهینهسازی امور و افزایش کار آیی و اثربخشی سازمان گردد.
بهبود: راهکار اجرایی برای تغییر به سمت بهتر شدن یا بهبود مستمر و تدریجی و نه تغییرات انفجاری یا ناگهانی که ارتقای بهرهوری در سازمان را به همراه داشته باشد.
تجربه: فرایند دانش یا مهارت کسبشده در یک مقطع زمانی خاص که از طریق مشاهده و بررسی یک مسئله سازمانی و انجام یک یا چند مداخله برای رفع آن صورت میگیرد. تجربه، موجب ایجاد تغییر (مثبت یا منفی) در عملکرد سازمان و مدیریت میشود.
طرح: مجموعه اقدامهای مثبت و تأثیرگذاری که در راستای وظایف شغلی فرد یا سازمان به اجرا درآمده است و کلیه سازوکارهای قانونی، فنی و مالی بررسی و مستند میشود.
دانش های غیر قابل پذیرش و بررسی در کمیته مدیریت دانش
1.دانش های تکراری که قبلا توسط دیگران ارائه شده و مستقیماً از طرح های دیگران گرفته شده باشد.
2.بیان تجربیات قبلی انجام شده در دانشگاه
3.دانش های خارج از برنامه ها و اختیارات دانشگاه
4.شکایات، انتقادها و یا درخواست های شخصی و گروهی که راه حلی جهت رفع مشکل ارایه نشده باشد.
5. پیشنهادهای مغایر با اصول و اهداف دانشگاه
6.پیشنهاد های پر هزینه و کم فایده
7.پیشنهادهایی که هم اکنون و با امکانات موجود اجرای آن عملی نیست.
8.مواردی که دقیقا جز شرح وظیفه فردمحسوب شده وبرای ارایه همان پیشنهاد یا انجام همان امور به خدمت دانشگاه درآمده است.
9.مواردی که قبلا در دستور کار دانشگاه قرار گرفته باشد یا دستورالعمل اجرایی در مورد آن وجود داشته باشد.
10. نظریه پردازی صرف در متن پیشنهاد و عدم ارائه راهکار اجرایی مشخص
11.پیشنهادهای مبهم که فاقد مستندات و مدارک اشاره شده در متن پیشنهاد می باشد.
فرایند پذیرش در کمیته مدیریت دانش:
دانش ( ایده ها، پیشنهادها، طرح های اجرایی و تجربه) ثبت شده در سایت سامانه ایده در کمیته مدیریت دانش شبکه بهداشت و درمان شهرستان فراشبند بررسی می گردد و در صورتی که تمام شرایط دانش های قابل پذیرش را داشته باشد در سطح شبکه تصویب و از جوایزی که به همین منظور در ویترین جوایز کمیته مدیریت دانش موجود می باشد بهره مند می گردند.
فرایند پذیرش در شورای راهبری مدیریت دانش دانشگاه:
دانش (ایده ها، پیشنهادها، طرح های اجرایی و تجربه) ثبت شده در سایت سامانه ایده پس از بررسی و پذیرفته شدن در کمیته مدیریت دانش شبکه، در صورتی که دانش ارائه شده قابلیت اجرایی و پذیرش در سطح دانشگاه داشته باشد برای بررسی نهایی به شورای راهبری مدیریت دانش دانشگاه ارسال می گردد و در آن جا با توجه به ترکیب کمیته که از مدیران دانشگاه می باشد قابلیت اجرایی بودن و مزایای اجرایی آن مورد بحث قرار گرفته و تصمیم نهایی در مورد رد یا تصویب آن اتخاذ و در صورت پذیرش میزان پاداش آن تعیین می گردد و اساتید و کارکنان می توانند در فرایند ارتقا و ارزشیابی از امتیاز آن بهره گیرند.
امتیازات ثبت دانش برای دانشکار:
- مالکیت معنوی
- امتیاز در ارزشیابی سالانه مشارکت کننده
- پاداش مالی
- تقدیر نامه و گواهی تصویب دانش
- شرکت در انتخاب برترینها
مزایا و فواید سازمانی:
- شناسایی متخصصان در حوزه های مختلف
-افزایش نوآوری و کیفیت در ارائه خدمات
-تسهیم دانش در واحدهای سازمان
-جلوگیری از تولید مجدد تجربه ها و دانش ها با صرف هزینه برای بهبود آنها و نه باز تولید آنها
-ارتقا عملکرد واحد در فرآیند مدیریت عملکرد
چگونه دانش خود را ثبت کنیم؟
مراجعه به سامانه ایده های نو به آدرس: Idea.sums.ac.ir
ابراهیم اسکندری
دبیر کمیته مدیریت دانش شبکه بهداشت و درمان فراشبند
نظر دهید